Сторітеллінг від імені експонатів. Літак контр-адмірала…

Оександр Можайський – Вікіпедія

Олександр Федорович Можайський (1825-1890) – великий винахідник і дослідник, який сконструював моделі перших літаків з нерухомими крилами і став творцем першого літака з паровим двигуном. Кілька десятиріч свого життя майбутній винахідник віддав флоту, де він досяг чину контр-адмірала.

До сих пір про талановитого винахідника і його внесок у розвиток авіації, в літературі були неповні, а в деяких випадках і суперечливі відомості. Недостатньо широке висвітлення праць винахідника пояснюється тим, що свої роботи він проводив у суворій таємниці, як такі, що мали дуже важливе військове і державне значення, а теоретичні результати їх  ніде не публікував.

Як згадував його син, ідея створити літальний апарат виникла в О.Можайського  1856 року в результаті тривалих спостережень над тривалим польотом птахів. Проте інтенсивна праця почалася тільки наприкінці 60-их років. Перебуваючи в маєтку у свого брата в селі Вороновиці, Брацлавського повіту Подільської губернії (тепер Вінницька область), винахідник збудував змія-планера, якого тягла трійка коней. На ньому він двічі підіймався у повітря. Перші успіхи – підняття на змії-планері й вдалі польоти його моделей – вселили в О.Можайського оптимізм і впевненість що «невдовзі  він дасть публіці можливість літати в повітрі, піддаючись меншому ризикові, ніж поїздкою залізницею і в диліжансах». Винахідник застосував таку схему: відкритий човен-екіпаж, пласке крило малого подовження, візок на колесах під човном, штовхальні гвинти, встановлені в прорізах заднього ребра крил.

З листопада 1881 року Департамент торгівлі й мануфактур видав О.Можайському «привілей» на його винахід. Це був перший у Росії патент на літальний апарат. Власник мав підняти в повітря апарат не пізніш як у літку 1883 року. У 1882 році літак, названий Можайським “Жар-Птахом”, був готовий до випробувань.  На військовому полі у Червоному Селі для розбігу літака була побудована спеціальна злітна доріжка у вигляді  дерев’яного настилу.

Макет літака О.Можайського в експозиції нашого музею
Підготовка до випробувань на військовому полі у Червоному Селі, 1983 рік

Почалися випробування. Вони були не зовсім вдалими і показали, що треба далі вести досліди для вдосконалення апарату. Наприкінці року Можайський вкотре пробує дістати кошти на роботи зі своїм літаком. Він подає прохання імператорові на виділення йому 2300 карбованців для закінчення роботи над апаратом і проведення його повного випробування. Така сума свідчила про те що була потрібна суттєва переробка літака. Але винахідникові було відмовлено. Все довелося робити власним коштом.

Літак О.Можайского – ілюстрація в книзі «Повітроплавання за 100 років» (1884 рік) до доповіді Спіцина.
Креслення літака Можайського з видання «Привілеї» 1881 року.

 

Востаннє випробував свій апарат О.Можайський улітку 1885 року. Він намагався піднятися в повітря, але злітаючи зазнав аварії: літак перехилився на бік і поламав «підтримувальні поверхні». Винахідник береться за вдосконалення літака – замовляє на Обухівському заводі два двигуни потужністю 20 кінських сил кожен, маючи намір довести загальну потужність двигунів до 60 кінських сил. Виготовлення двигунів затяглося, і було завершено, на жаль, вже після смерті О.Можайського.

Олександр Можайський пройшов шлях піонера авіації: від спостережень за льотом птахів, створення моделей і планера до розрахунків на основі експериментів підіймальної сили аеродинамічної поверхні, розроблення проекту літального апарата, побудову його в натуральну величину, і нарешті, його випробування.

Він відкрив всьому світу повітроплавання як з теоретичного, так і з практичного аспекту. Винахід Олександра Можайського має до цього часу вагоме значення в історії авіації України. Своїми дослідами він випередив закордонних льотних винахідників на 10-15 років і розв’язав задачу, над якою працювали багато розумів людства.

Дружинін С.В.,

провідний науковий співробітник

Полтавського музею авіації і космонавтики,

кандидат військових наук, доцент

 29 травня 2020 р.

(за матеріалами періодичних видань та мережі Internet)