Сторітеллінг від імені експонатів. «ГИРД-09» в експозиції, присвяченій ракетній техніці 1930-х років

Однією з предтеч сучасної ракетної техніки є експериментальна ракета на гібридному паливі «ГИРД-09». Її було створено у 1930-ті роки, коли у різних країнах проводились активні дослідження і розробки у галузі ракетної техніки.

Ракета «ГИРД-09» була побудована за проектом досвідченого авіаконструктора М. К. Тихонравова, керівника другої проектної бригади конструкторського бюро Групи дослідження реактивного руху (ГДРР), очолюваної С. П. Корольовим.

«ГИРД-09» складалася з головного обтічника, приладового відсіку, корпусу (з незначною конусністю донизу) і хвостового обтічника. До корпусу кріпилися 4 стабілізатори, до основи корпусу для жорсткості і стійкості були приклепані обтічники. Обшивка мала поздовжні ребра жорсткості, в їх поглибленнях розміщувалися труби пускового станка.  Корпус ракети – з дюралюмінію, обичайка – основна деталь камери згоряння – зовні покрита листовим азбестом, з шаром жароміцного покриття всередині.  Двигун працював на рідкому кисні – згущеному бензині (желеподібному розчині каніфолі в бензині). За тиском у кисневому баку спостерігали за допомогою манометра.

Стартова вага ракети складала 18,95 кг, довжина – 2,4 м, діаметр – 18 см, вага корисного вантажу (прилади, парашут) – 6,2 кг, запас палива – 7,82 кг, тяга двигуна – 25-30 кг, час роботи двигуна –           15-18 сек., максимальна швидкість – 275 м / сек., розрахункова висота польоту – 1500 м.

Перший запуск ракети був здійснений 17 серпня 1933 р. на полігоні в районі селища Нахабіно.

Коли на стадіоні подається команда: «На старт!», – спортсмени-бігуни  відштовхуються від стартових колодок і рвуться вперед. Ракеті, щоб почати політ, теж потрібна опора. Перші ракети, як і бігуни, спиралися на невеликі стійки-опори. Їх називали стартовим столом, тому пусковий станок схожий на стіл. На ньому ракета перевірялася, заправлялася паливом, а потім керування запуском здійснювалося з укриття (наприклад, бліндажа) в декількох десятках метрів.

Пусковий станок для «ГИРД-09» мав напрямні з труб довжиною близько 4 м. Коли тиск у кисневому баку досягав 13,5 атмосфер, підпалювався бікфордів шнур, приєднаний до викидача парашута. При досягнення запланованої висоти польоту головний обтічник скидався, і розкривався парашут, що розміщувався всередині головного обтічника.

Провідні конструктори виробу М. Єфремов і З. Круглова, бригада Є. Матисика підготували ракету до запуску, заправили її  паливом. У підготовці і безпосередньому запуску «ГИРД-09», так само, як і у розробці проекту, брали участь керівник ГДРР Сергій Павлович Корольов (житомирянин за народженням, колишній студент КПІ; на фото він –– праворуч), його соратник Юрій Побєдоносцев (мешкав і навчався у Полтаві до 1926 року; на фото – ліворуч), інженер Михайло Кисенко (народився у с. Яблунівці на Лохвиччині) та інші українські фахівці.

Ракета досягла висоти близько 400 м. Розрахункова висота не була досягнута через певні проблеми з двигуном. Весь політ тривав 18 секунд, однак ці секунди стали достойною нагородою ентузіастам-ракетникам, довели їх спроможність розв’язувати складні науково-технічні проблеми, щоб зреалізувати ідеї К. Е. Ціолковського.

В результаті розробки та випробування «ГИРД-09» був отриманий безцінний досвід щодо робіт із рідинною ракетою, включаючи складні для того часу операції з рідким киснем у польових умовах. Запуск цієї ракети ознаменував народження нової галузі машинобудування. Тому копія «ГИРД-09», відтворена за «гирдівськими» кресленнями і виготовлена у масштабі 1 : 1 з «натурних» матеріалів на спеціальній фабриці «Зірка», нині по праву займає почесне місце в експозиції полтавського музею.

Пістоленко І.О.,

завідувачка науково-дослідного сектору

Полтавського музею авіації і космонавтики,

кандидат історичних наук, старший науковий співробітник

04 червня 2020 р.

Джерела:
Дернова В. Первая жидкостная. Крила України. 2008. № 32(437). 4–9 серпня. С. 13.
Николаев А. Так начинались ЖРД и ракеты на жидком топливе. Двигатель.  2004.  Т. 3, № 33.  С. 32–36.
Гэтланд К., Шарп М., Скиннер Д., Вик Ч., Пирард Т. и др. Космическая техника.
Лондон, 1982; М. : Мир, 1986. С. 14.
ГИРД-09 URL : https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%98%D0%A0%D0%94-09
Бирюков Ю. В. Ракета 09 – первая отечественная жидкостная.  Земля и Вселенная. 1993. № 65; 1991. № 6. С. 54; URL : http://epizodsspace.airbase.ru/bibl/ziv/1993/5/09.html
Творческое наследие С. П. Королёва: Избранные труды и документы / Под общ. ред. М. В. Келдыша. М. : Наука, 1980. С. 95.
Зображення … ГИРД-09
URL : https://www.google.com/search?source=univ&tbm=isch&q=%D0%93%D0%98%D0%A0%D0%94-09&sa=X&ved=2ahUKEwiJ_tuT7-fpAhWvmIsKHUc2DtQQsAR6BAgKEAE#imgrc=C2Ms3FwzaJkSFM
Фото автора. 2008 р. (останнє)