Літак контр-адмірала

У березні 2022 року виповнилося 197 років з дня народження талановитого дослідника та винахідника, творця першого вітчизняного літака, контр-адмірала Олександра Можайського. Цю людини по праву можна вважати батьком першого у світі літака, побудованого  в натуральну величину і доведеного до етапу льотних випробувань.

Олександр Федорович Можайський народився у 1825 році в Роченсальмі (сучасна Котка) в Фінляндії в родині моряка. Виховання він отримав у Морському кадетському корпусі, який на «відмінно» закінчив у січні 1841 р. Через рік юний мічман Можайський взяв участь у семирічному плаванні на різних кораблях у Балтійському і Білому морях. У 1849 р. він отримав чин лейтенанта. У 1850–1855 рр. Можайський проходив  службу на кораблях на Балтійському морі, брав участь у дальньому поході Кронштадт – Японія.

У 1855 р. був призначений на бриг «Антенор», який крейсував у Балтійському морі, охороняючи підступи до Фінської затоки.
Кілька десятирічь свого життя майбутній винахідник віддав флоту, де він досяг чину контр-адмірала. Як командир кліперу «Вершник» плавав у Балтійському морі до звільнення в запас у 1863р. Як свідчив його син, ідея створити літальний апарат виникла в О.Можайського 1856 року в результаті тривалих спостережень над летом птахів.

Документи, знайдені в архівах України, разом із матеріалами, додатково зібраними на Вінниччині, свідчать, що найбільш плідна діяльність О.Ф.Можайського з проектування «повітролітального снаряду», відноситься до періоду його перебування на Поділлі (нині Вінниччина) у 1869-1876 роках. Перебуваючи в маєтку у свого брата в селі Вороновиці, винахідник збудував змія-планера, якого тягла трійка коней. На ньому він двічі підіймався у повітря. Перші успіхи – підняття на змії-планері й вдалі польоти його моделей вселили в О.Можайського оптимізм і впевненість що «невдовзі він дасть публіці можливість літати в повітрі, піддаючись меншому ризикові, ніж при їзді залізницею і в диліжансах».

Інтенсивна праця почалася наприкінці 60-х років. Винахідник застосував таку схему побудови літака – відкритий човен-екіпаж, пласке крило малого подовження, візок на колесах під човном, штовхальні гвинти, встановлені в прорізах заднього ребра крил (рис.1).

Рис.1.  Модель літака  О.Можайського

Саме поблизу села Потуш Вороновицького району Можайський здійснив польоти на велетенському повітряному змії оригінальної конструкції – прообразі першого літака. Існуючий і сьогодні принцип літального апарату – фюзеляж, нерухоме крило і гребний повітряний гвинт було придумано, змодульовано та випробувано саме в Україні у помісті Вороновиця під Вінницею.

Його перша модель складалася з невеличкого човника, всередині якого була вміщена годинникова пружина. Човник встановлений на чотирьох коліщатах, що слугують для розбігу і приземлення. До бортів човника прикріплено крильце, застосовано невеликий пропелер, вертикальне та горизонтальне оперіння. Для випробовування своєї моделі Олександр Федорович вибрав високий пагорб на березі Південного Бугу біля с. Потуш в урочищі «Дубина». Планер прив’язували довгим мотузком до трійки коней. Коли коні швидко тягли воза, особливо з гори, планер злітав у повітря і рухався за возом, при зменшенні швидкості апарат знижувався і котився на своєму візку. Польоти на повітряному змії дали можливість О. Ф. Можайському правильно визначити розміри підйомної поверхні, здатної тримати літальний апарат, важчий за повітря, з людиною.

З листопада 1881 року Департамент торгівлі й мануфактур видав О.Можайському «привілей» на його винахід. Це був перший у Росії патент на літальний апарат. Власник мав підняти в повітря апарат не пізніш як у літку 1883 року. До липня 1883 року роботи було закінчено, а потім почалися випробування. Можайський побудував і випробував перший літак на 20 років раніше американців братів Райтів (рис.2). У «Військовій енциклопедії», том 16, видання 1916 року на сторінці 377 зазначено «…сам апарат було побудовано при матеріальній підтримці військового відомства в 1884-1885 роках. Першій політ аероплана на військовому полі в Красному Селі дав не зовсім гарні результати – літак втратив рівновагу під час розгону і зламав крило…». Для вдосконалення апарата треба було далі вести досліди.

Рис. 2. Реконструкція літака О.Можайського улітку 1885р. перед останнім випробуванням.

В кінці року Можайський вкотре пробує дістати кошти на роботи зі своїм літаком. Він подає прохання імператорові на виділення йому 2300 карбованців для закінчення роботи над апаратом і проведення його повного випробування. Така сума свідчила про те що була потрібна суттєва переробка літака. Але винахідникові було відмовлено. Все довелося робити власним коштом.

Востаннє випробував свій апарат О.Можайський улітку 1885 року. Він намагався піднятися в повітря, але злітаючи зазнав аварії: літак перехилився на бік і поламав «підтримувальні поверхні». Винахідник береться за вдосконалення літака – замовляє на Обухівському заводі два двигуни потужністю 20 кінських сил кожен, маючи намір довести загальну потужність двигунів до 60 кінських сил. Виготовлення двигунів затяглося, і було завершено, нажаль, вже після смерті О.Можайського.

Літак багато років стояв під відкритим небом і потім був розібраний.
У ніч із 31 березня на 1 квітня 1890 р. від важкого запалення легенів 65-річний Олександр Можайський упокоївся. Після смерті О.Ф Можайського його син, Олександр намагався продати залишки літака уряду, але отримав відмову. На честь винахідника названо астероїд 2850 Можайський.

Олександр Можайський пройшов шлях піонера авіації: від спостережень за льотом птахів, створення моделей і планера до розрахунків на основі експериментів підіймальної сили аеродинамічної поверхні, розроблення проекту літального апарата, побудову його в натуральну величину, і нарешті, його випробування.

Він відкрив всьому світу повітроплавання як з теоретичного, так і з практичного аспекту. Винахід Можайського має до цього часу вагоме значення в історії авіації України. Своїми дослідами він випередив закордонних льотних винахідників на 10-15 років і розв’язав задачу, над якою працювали багато розумів людства.

Рішенням виконкому Вінницької районної ради від 7 травня 1971 року засновано Музей авіації ім. Олександра Можайського.

Музей видатного винахідника створювали учні та вчителі місцевої школи. Перша експозиція розміщувалася в трьох парадних залах другого поверху, мала назву «Від Можайського до Гагаріна» і нараховувала 647 предметів.

З 1998 року після реекспозиції музей змінив назву на Вороновицький музей історії авіації та космонавтики України. А рішенням Вінницької обласної ради від 29 жовтня 2020 року створено відокремлений підрозділ «Вороновицький музей історії авіації та космонавтики» Вінницького обласного краєзнавчого музею.

Література:

  1. Хейфець, Л. Творець літака Олександр Федорович Можайський / Л. Хейфець. – Київ : Рад. школа, 1949. – 35 с.
  2. Соболєв, С. О. Олександр Федорович Можайський на Україні / С. О. Соболєв. – Київ : Держтехвидав УРСР, 1956. – 46 с.
  3. Можайський Олександр Федорович // Винаходи та інновації. Винахідники України. – Київ, 2010. – С. 21–22.
  4. Черемных, Н. А. А. Ф. Можайский – создатель первого в мире самолета / Н. А. Черемных, И. Ф. Шипилов ; под ред. В. С. Пышнова. – М. : Воениздат, 1949. – 95 с.
  5. Крылов, В. Александр Федорович Можайский: 1825–1890 / В. Крылов. – Л. : Молодая гвардия, 1951. – 272 с.
  6. Александр Федорович Можайский создатель первого самолета : сб. док. / АН СССР, Ин-т истории естествознания и техники, Гл. арх. упр. – М. : АН СССР, 1955. – 176 с.
  7. Дерновая, В. Ю. А. Ф. Можайский – создатель первого в мире самолета / В. Ю. Дерновая // Аэрокосмический вестник. – 2005. – № 3. – С. 42–46.
  8. Насекина, В. В. Александр Федорович Можайский (1825–1890 гг.) : библиогр. указ. / В. В. Насекина. – Л. : Изд. Акад., 1956. – 20 с.
  9. Черемных, Н. А. А. Ф. Можайский – создатель первого в мире самолета / Н. А. Черемных, И. Ф. Шипилов. – 2-е изд., испр. и доп. – М. : Воениздат, 1955. – 208 с.

 

Редактор матеріалу к.військ. наук,  доцент, провідний науковий співробітник музею Дружинін С.В.